Fabryka z Objazdowej zabytkiem!

Do rejestru trafił budynek administracyjny wraz z portiernią, hala główna, galwanizernia, magazyn oraz dawne stajnie. Ostateczną decyzję podjęła Wojewódzki Konserwator Zabytków Pani Barbara Jezierska. Teraz zabytek musi poczekać na zagospodarowanie.
Aktualnie część terenu należy do FSO i PKP. Część pozostaje w gestii miasta. Najcenniejszy wydaję się budynek administracyjny z luksusowym mieszkaniem dyrektora fabryki z dębowym parkietem oraz mosiężnych detalach. Lokal jest aktualnie własnością dwóch Wietnamczyków - wyjaśnia Tomasz Peszke z Praskiego Stowarzyszenia Mieszkańców "Michałów".
Zabytkowa fabryka jest w zdecydowanie lepszym stanie niż stojący po przeciwnej stronie ulicy młyn Michla. Jedak na dachu budynku mieszkalnego wyrastają drzewa.... a okna są często bez szyb. Zatem szybko nie zabezpieczony ulegnie szybkiemu zniszczeniu.
Dalsze losy?
Przyszłość terenu i zabudowań przy ulicy Objazdowej jest uzależniona od decyzji obecnych właścicieli. Nie wiadomo, czy będą zainteresowani sprzedażą gruntów i budynków.
Praskie Stowarzyszenie Mieszkańców "Michałów" prowadzi rozmowy z Tramwajami Warszawskimi o przekształceniu "Drucianki" w muzeum komunikacji. - Na terenie znajdują się długie hale w których można by prezentować unikalny zabytkowy tabor. Warto dodać iż obok znajduje się zabytkowa zajezdnia tramwajowa "Kawęczyńska" - tłumaczy Tomasz Peszke.
Historia "Drucianki"
Fabryka Drutu, Sztyftów i Gwoździ powstała w roku 1899. Budynki zostały zostały zaprojektowane przez Kazimierza Loeve. W zakładzie produkowano gwoździe, łańcuchy i siatkę do 1952 roku. Wtedy została przekształcona w fabrykę sprężyn dla potrzeb Fabryki Samochodów Osobowych. Produkcję ostatecznie zakończono w 2000 roku.

Źródło: Portal Twoja Praga
Komentarze
Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy